مبالوژی

1 12 2009

شاید خیلی ها این مساله رو دست کم بگیرن، اما با یک نگاه ساده به مبال (توالت)‌ یک مجموعه میشه چیز های زیادی رو راجع به افراد استفاده کننده دریافت. هر روز با دقت به این موضوع به یافته های بیشتری دست پیدا می کنم و اگه تو زمینه کامپیوتر هیچ گهی نشدم، شاید بعدا بشه به عنوان پدر علم مبالوژی ای چیزی به عرصه علم قالبم کرد!
برای روشن تر شدن موضوع، مثلا همین دانشگاه خودمون. توالت هایی که همه ملت بهش دسترسی دارن خیلی کثیف هستند و همیشه محصولات انسانی در محل مشهود هستند! توالت های طبقه اول دانشکده که همه دانشجو ها بهش دسترسی دارن باز بهتر هستند. اما توالت های طبقات بالایی که دانشجو های سال بالایی هستند انقدر تمیز هستند که آدم دلش نمیاد توشون کاری بکنه. البته دستشویی هایی که به اتاق دانشجوهای جدید نزدیکه خبر از اختلاف فرهنگی شدید بین اون ها (معمولا چینی و هندی) و مکانیزم تخلیه در استکبار جهانی میده. این اختلاف به مرور زمان با یادگیری کمرنگ تر میشه.
خداییش این ها رو از خودم در نمیارم ها. حاصل مشاهدات علمی و نیمه علمیه. مبالوژی هنوز خیلی کار داره، ولی اگر کسی خواست همکاری کنه بگه، قول میدم اسمش رو توی مقاله بیارم.


کارها

Information

5 responses

1 12 2009
بهار

شرکت در چنین بحثی اصلا با شخصیتم سازگار نیست (آره!)
فقط خواستم یه نکته اضافه کنم. بر خلاف ایران اینجا دستشویی های خانوما به شدت تمیزتر از مال آقاهاست. (به خدا دستمال این طرف تموم شده بود، قصد دیگه ای نداشتم). دستشویی های مشترک هم یه کمی کثیف تر از دستشویی های خانوماست، ولی اون یکیا یه چیز دیگه اند کلا!

1 12 2009
Maryam

کلی‌ خوشحال شدم یکی‌ مثل من انقدر عمیق به بعضی‌ چیزا فکر میکنه. من همیشه این برام مساله بوده و مورد توجه. حتا خونه دوستهام که میرم از روی دستشویی می‌شه فهمید چه آدمیه.

1 12 2009
Arian

nice observation! you remind me of this guy!, he believes this (mobaalogy) is one of the best ways of studying a culture:

2 12 2009
ر د ک

والا من تا چن روز پیش به ارزش مبال پی نبرده بودم ولی یه بار که لامپ دستشویی سوخت و منم چون طرفدار مکتب گشادیسم هستم، لامپ رو عوض نکردم، یه چن بار نزدیک بود با سر برم تو کاسه مبال بعدش تازه فهمیدم که مبال خونم چقدر جای کشف نشده ای برامه.

3 12 2009
nemidoonim

به بهار و مریم: واقعا نمی دونستم این مساله تا این حد مورد توجه نسوان محترم بوده. بیخود نیست که توالت های زنونه/مردونه رو جدا کردنا!
به آرین: !So weak reject for lack of originality
به ر د ک: مهم اینه که آدم توی یک مقطعی از زندگی اش خودش به همین مساله برسه

پاسخی بگذارید

