بی قانونی

1 03 2010

به نظر شما قانون گرایی تا چه حدی توجیه پذیره؟ به نظر من چیزی که قانون رو تعیین می کنه رفتار جمعیه، نه چیز دیگه. فرض کنید رد شدن از وسط خیابون کاری است غیر قانونی و معمولا چون کسی هم انتظار نداره که ملت همینطوری با کله بیان وسط خیابون، زیاد مواظب نیستند و اگه کسی بپره جلوشون بدجور هول می کنن! ولی مثلا وقتی آدم های زیادی برای رسیدن به اتوبوس اونور خیابون با هم از خیابون رد میشن، به نظر همه اینکار توجیه پذیره و کسی احساس قانون یا هنجار شکنی نمی کنه.
من تا قبل از این بی دلیل دوست داشتم کاملا مطابق قانون عمل کنم تا اینکه چند وقت پیش اتفاقی برام افتاد. چراغ راهنمایی سر یه چهارراه خیلی خلوت خراب شده بود و سبز نمی شد. من سوار اتوبوسی بودم که پشت چراغ قرمز داشت با اتوبوس بغلیش خوش و بش می کرد. ماشین های دیگه که متوجه خراب بودن چراغ شده بودند، همه از چراغ قرمز رد می شدند. حتی اگه ماشینی تصمیم می گرفت کمی صبر کنه چنان از پشت سر براش بوق می زدند که بدون تامل راه میافتاد.
وقتی پنج دقیقه ای گذشت، از عقب اتوبوس با صدای بلند به راننده (ظاهرا همجنس گرا) گفتم می خوای تا ابد اینجا واستی؟ راننده هم که منتظر چنین برخوردی از مسافرا بود شروع کرد به نطق کردن که من دارم به قانون عمل می کنم و فلان و بهمان. مسافرای دیگه هم شروع کردند به غر زدن ولی هیچ فایده ای نداشت. تا اینکه بالاخره بعد از ٢٠ دقیقه ماشین پلیس سر رسید و به راننده دستور حرکت داشت. توی اون لحظه بود که احساس کردم قانون گرایی متعصبانه فقط از پس چنین آدم های […]ی برمیاد و اینگونه شد که تصمیم کبرایی در باب بی قانونی گرفتم.


کارها

Information

4 responses

1 03 2010
saber

احسنت! البته نیاز نبود این اتفاق خاص بیوفته تا تصمیم کبراتو بگیری، در هر صورت همین که تصمیم گرفتی هویت ایرانیتو حفظ کنی جای تبریک داره😀

1 03 2010
مهدی

اتفاقا این قضیه پایبندی خشک به قانون ولو قانون احمقانه به نظر من خیلی مهمه. یه ویژگی کاملا مشخص فرهنگی آمریکای شمالی هم هست. اصولا جامعه بر این اساس استوار شده. نمونه اش دعواهای همیشگی دادگاه عالی امریکا بر سر معنی الفاظ قانون اساسیه. تجربه اینا نشون داده عمل خشک به قانون توی لانگ ترم بهتر نتیجه می ده!

1 03 2010
nemidoonim

آره این حرف رو قبول دارم، ولی بعضی قوانین که درست تدوین نشدند باعث مشکل میشن گاهی. به هر حال وقتی خودت تشخیص میدی که باید قانونی رو زیر پا گذاشت و جامعه هم قبولش می کنه میشه بی قانونی رو توجیه کرد، خصوصا اگه دیگران هم از رعایت قانون توسط تو ضرر کنن!

1 03 2010
عباس

تجربه جالبی بود!
به نظر من باید بیشتر مواقع (95 درصد) قانون رو رعایت کرد مگر این که شرایط خیلی حاد باشه یا واضح باشه که رعایت نکردنش بهتره.

پاسخی بگذارید

